loading...
سایت خیاطی
مدیر بازدید : 26 شنبه 22 مرداد 1401 نظرات (0)

اهمیت موضوع دکوراسیون داخلی این روزها بر کسی پوشیده نیست و تقریباً همه افراد بارها در طول زندگی خود به طرق مختلف با این مفهوم دست و پنجه نرم کرده اند. یکی از اصولی ترین روش ها برای ایجاد یک دکوراسیون داخلی منزل مشاوره گرفتن از طراحان داخلی و افراد فعال در این حوزه است.

این یک محتوای تخصصی است و جز خدمات و یا اطلاعات ما محسوب نمی شود و در پایان منبع آن درج شده است لطفا منابع را بررسی نمایید...

اما از آنجائیکه همه افراد توانایی تأمین مالی استخدام یک طراح داخلی را ندارند ممکن است خود به شخصه دست به کار شوند. کاری که ممکن است نتیجه آن قابل قبول یا خارج از تحمل باشد. میزان موفقیت فرد در به سرانجام رساندن یک پروژه دکوراسیون داخلی بستگی به رعایت اصول و مقرراتی دارد که در ادامه سعی داریم به بررسی مهم ترین آنها بپردازیم در ادامه با وبلاگ ما همراه باشید.

دکوراسیون داخلی منزل
در تعریف مفهوم دکوراسیون داخلی می توان چنین گفت که پوشش داخلی فضا با عناصر و المان ها را دکوراسیون داخلی می نامند؛ این عناصر می تواند شامل لوازم خانه مثل مبلمان، فرش، صندلی و کلیه وسایل منزل را شامل شود و یا عناصری باشد که برای افزایش کارایی و زیبایی بیشتر در یک فضا نصب می شوند. به عنوان مثال کاغذ دیواری، کفپوش، قرنیز و عناصری از این دست در این گروه جای می گیرند.

برای برخی از افراد زیبایی دکوراسیون داخلی به قدری مهم است که تصمیم می گیرند از افراد خبره در این زمینه تحت عنوان طراح داخلی کمک بگیرند. طراح داخلی شخصی ست که به کار گرفته می شود تا یک فضا را به بهترین شکل دیزاین کند. اگرچه در نگاه اول ممکن است این کار ساده به نظر برسد اما کار طراح داخلی بسیار پیچیده تر از آن است. طراح داخلی اغلب به عنوان ایده پرداز در یک پروژه طراحی داخلی فعالیت می کند و وظیفه ارائه پیشنهاد و اجرای کلیه بخش های یک پروژه بازسازی را بر عهده دارد. به طور کلی در پروژه هایی با ابعاد بزرگ استفاده از یک طراح داخلی توصیه می شود. چراکه حضور یک طراح تضمین می کند بیشترین کارایی را از یک فضا دریافت خواهید کرد.

دکوراسیون داخلی منزل اغلب به عنوان هنر ترکیب عناصر شناخته می شود؛ چراکه در این فرآیند طراح باید عناصر مختلف را به گونه ای در کنار هم قرار دهد که نمای کلی یکپارچه به نظر برسد. شاید به همین دلیل است که یک پروژه می تواند تا ماهها از یک طراح زمان بگیرد.

چطور یک طراح داخلی شویم؟
درست است که برای ایجاد دکوراسیون داخلی منزل بسیار بزرگ نیازمند کمک گرفتن از یک طراح داخلی حرفه ای هستید اما چه کسی گفته که شما نخواهید توانست با رعایت یک سری اصول دستی به سر و روی منزل خود بکشید و هویتی تازه به آن ببخشید. درواقع ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی به شکل محدود از عهده بسیاری از افراد که دارای ذاتی هنرمند و خوش سلیقه هستند برخواهد آمد. اما این اصول و قوانین شامل چه مواردی می شود؟ در ادامه سعی داریم به بررسی این موارد بپردازیم. پس همچنان با ما همراه باشید.

رنگ ها: از سه رنگ استفاده کن!
برای اینکه بتوانید یک چیدمان اصولی مطابق با تصاویر مجلات دکوراسیون داخلی داشته باشید باید برای فضای داخلی خود 3 رنگ را انتخاب کنید. البته انتخاب رنگ ها بسیار دشوار است چراکه در این مرحله نیاز است شناخت درستی از رنگ ها داشته باشید. از سوی دیگر رنگ ها بسیار شخصی هستند و به همین دلیل نمی توان نسخه ای ثابت برای همه افراد پیچید. اما به طور کلی می توان تا این حد اطمینان داشت که رنگ ها تعیین کننده سبک دکوراسیون داخلی منزل هستند. رنگ ها می توانند حال و هوای یک فضا را تعیین کرده و کنترل احساسات ساکنین را بر عهده بگیرند. اگر می خواهید بیشتر در مورد رنگ ها بدانید پیشنهاد می کنم حتماً مقاله تأثیر رنگ در دکوراسیون داخلی را مطالعه کنید.

ما نمی توانیم به شما سه رنگ را پیشنهاد دهیم چراکه رنگ ها خود می توانند اثرات مختلفی داشته باشند و انتخاب آنها هم سلیقه ایست و هم بستگی مستقیم با ویژگی های معماری خاص یک فضا دارد. تنها نکته ای که در این مورد می توانیم اشاره کنیم این است که سه رنگ انتخابی می توانند شامل تناژهای مختلف یک رنگ باشند و یا از میان رنگ هایی انتخاب شوند که به طور طبیعی در کنار هم زیبا هستند. به طور کلی یک رنگ اصلی برای دیوارها، رنگی دیگر برای اکسنت های بزرگ مثل صندلی و کوسن و رنگ سوم در بخش های بسیار کوچک مثل گلدان ها به کار می رود.

فرض کنید ترکیب رنگ قهوه ای، سبز تیره و نارنجی را برای یک فضا در نظر گرفته ایم. تناژی از قهوه ای برای پوشاندن دیوارها، سبز به عنوان رنگ یک صندلی و یا حتی رنگ دیوار اکسنت، و نارنجی رنگ کوسن و یا اکسسوری های ریز را شامل می شود.

ایده استفاده از سه رنگ تقریباً در هر فضایی کاربرد دارد. به خاطر داشته باشید، سه رنگ بهتر از دو رنگ و دو رنگ بهتر از تک رنگ است. درواقع یک دکوراسیون داخلی تک رنگ بسیار خسته کننده و کسالت آور است. درست است که می توانید دکوراسیون تک رنگ داشته باشید اما باید از سایه های مختلف یک رنگ بدین منظور استفاده کنید.

افزودن تکسچر به فضا
علاوه بر رنگ ها تکسچر نیز می تواند در دکوراسیون داخلی منزل تفاوت ایجاد کند؛ درواقع تسکچر قدرتی مشابه با رنگ ها دارد و می توان هر دو را از مهم ترین فاکتورهای دکوراسیون داخلی دانست. قدرت تسکچر به خصوص در زمان هایی به حداکثر پتانسیل خود نزدیک می شود که دکوراسیون تک رنگ باشد. د راین صورت تنها عنصر تکسچر می تواند تنوع ایجاد کند. یک دکوراسیون تک رنگ که از تکسچرهای مختلف در آن استفاده شده باشد پیچیدگی های جذابی خواهد داشت که به هیچ عنوان خسته کننده به نظر نخواهد رسید. افزودن تکسچر از طریق افزودن منسوجات مختلف و همچنین کفپوش و یا دیوارپوش های تکسچردار میسر خواهد شد.

توجه به ابعاد لوازم
یکی از اشتباهاتی که بسیاری از افراد در هنگام انتخاب و چیدمان دکوراسیون داخلی مرتکب می شوند افزودن تعداد زیادی لوازم در سایز متوسط و یا کوچک به یک فضاست. درصورتیکه اگر بخواهیم در فضا تعادل برقرار کنیم باید در کنار لوازم سایز کوچک عنصری بزرگ خودنمائی کرده و سایر عناصر را تحت تسلط خود دربیاورد. برای آشنایی با انواع دیگر اشتباهات رایج در دکوراسیون داخلی حتماً مقاله اشتباهات رایج دکوراسیون داخلی را نیز مطالعه کنید.

به جای چنین کاری بهتر است اتاقی داشته باشید که ترکیبی منطقی از عناصر در آن وجود داشته باشد. مثلاً یک مبل راحتی بزرگ، چند صندلی کوچک (که احتمالاً پایه های بسیار کوتاهی دارند) در کنار آنها یک یا دو صندلی باریک با پایه های بلند (بسته به نوع فضا) را در نظر بگیرید. این مورد تنها یک مثال ساده بود برای اینکه بدانید تا چه حد باید در انتخاب عناصر به تنوع توجه داشته باشید.

حتی اگر دکوراسیون د اخلی منزل کوچک را بر عهده دارید، ایده های مختلفی برای پیاده سازی وجود دارد. بسیاری از طراحان توصیه می کنند حتی در اتاق های بسیار کوچک یک المان بزرگ داشته باشید، مثل یک کابینت یا کنسول. درواقع می توان ایده ترکیب لوازم بزرگ و کوچک در کنار هم را کلید موفقیت در طراحی دکوراسیون داخلی دانست. این ایده حتی در مورد اکسسوری ها نیز صدق می کند.

استفاده از لوازم تزئینی
طراحان معمولاً علاقه زیادی به استفاده از سینی، سبد و یا ظروفی برای مرتب کردن لوازم و آیتم های پراکنده دارند. به عنوان مثال می توانید یک سینی طلایی شیک را به میز چای یا میزهای عسلی خود اضافه کنید. داخل سینه می توانید شمع، چند کتاب و سنگ نمک یا سنگ های رنگی قرار دهید.

اگر طرفدار رویکردی سنتی تر هستید، از سبدهای حصیری استفاده کنید. سبدهای حصیری یکی از بهترین اکسسوری ها در دکوراسیون داخلی محسوب می شوند که می توانند بسیاری از بی نظمی ها را پوشش دهند.

حتی می توانید از ایده سبد برای جمع کردن لوازم داخل حمام استفاده کنید. استفاده از سینی برای قرار دادن خوشبوکننده، اود و صدف های تزئینی نیز می تواند در سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار بگیرد.

افزودن گل به هر اتاقی
یکی از مجلات دکوراسیون داخلی را باز کنید و یا به یکی از وبسایت های مطرح در حوزه دکوراسیون داخلی سری بزنید، چه نقطه اشتراکی بین همه آنها وجود دارد؟ بله درست حدس زده اید، تقریباً در اغلب این منازل به وفور از گل و گیاه استفاده شده است. شاید ایده استفاده از گل و گیاه ساده و ابتدائی به نظر برسد اما افزودن گل و گیاه به عنوان عناصر زنده می تواند فضا را پویاتر و سرزنده تر کند. استفاده از گل و گیاه را می توان مرحله نهائی در دکوراسیون داخلی منزل به حساب آورد. بدون آن گویی فضا شور و هیجان لازم را ندارد و به قول معروف یک چیزی کم دارد.

شاید برخی به دلیل مراقبت هایی که گیاهان زنده نیازمند هستند خیلی تمایلی به افزودن گل و گیاه طبیعی نداشته باشند. اما به یاد داشته باشید که هستند گل و گیاهانی که بخوبی با شرایط کم نور آپارتمان ها همخوانی دارند و مراقبت از آنها کار چندان دشواری نیست. توصیه می کنیم که هرگز به جای گل های طبیعی به سراغ گل های مصنوعی نروید چراکه نه زیبا هستند و نه حضورشان به لحاظ فنگ شویی مفید خواهد بود.

اگر خیلی طرفدار استفاده از گل و گیاه طبیعی نیستید می توانید به جای آن از سایر عناصر طبیعی مثل شاخه و یا پر استفاده کنید. حضور عناصر طبیعی به هر نوعی در یک فضا می تواند هم انرژی مثبت بالایی به همراه خواهد داشت و هم فضا را جذابتر می کند.

انتخاب مبلمان
شاید برخی افراد تا صحبت از ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی می شود به یاد خرید یک دست مبلمان جدید می افتند. اما خرید مبلمان گرچه به ظاهر ساده به نظر می رسد اما می تواند نکات خاص خود را داشته باشد. در ادامه به 5 ویژگی مهمی که یک مبلمان ایده آل باید داشته باشد اشاره خواهیم کرد.

ابعاد، ابعاد مبل یکی از مهم ترین فاکتورهایی ست که در هنگام خرید باید مد نظر قرار دهید. درواقع ابعاد مبل باید در هماهنگی با ابعاد فضا انتخاب شود و به این صورت نیست که مبل را فارق از ابعاد اتاق انتخاب کنید. به طور کلی طراحان معتقدند یک مبلمان خوب بهتر است 2/3 فضایی که قرار است در آن چیده شود را بپوشاند.

استایل، استایل یکی دیگر از نکاتی ست که در هنگام خرید مبلمان باید در نظر داشته باشیم. درواقع ضروری ست که استایل مبلمان با استایل فضای مورد نظر همخوانی داشته باشد.

رنگ، یکی دیگر از نکات مهم هنگام خرید مبلمان توجه به ترکیب رنگ آن است. چراکه رنگ مبلمان تا حدودی می تواند بر احساسات از فضا و هویت فضا تأثیر داشته باشد. آیا می خواهید فضا آرام به نظر برسد؟ یا اینکه خنثی باشد؟ یا در سوی دیگر تبدیل به مرکز توجهات شود؟ تمام این موارد را می توان با انتخاب صحیح رنگ ها ایجاد کرد.

درجه نرمی، میزان نرمی و سفتی مبلمان می تواند در کارایی آن نقش داشته باشد. اگر قرار است مبلمان در اتاق میهمانان قرار داده شود مبلمان با درجه نرمی پایین توصیه می شود. انواع نرم تر برای فضای نشیمن مناسب ترند.

کارایی، درنهایت نیز باید این سؤال را بپرسید که آیا با وجود رعایت تمام این موارد این مبلمان کارایی لازم را در منزل خواهد داشت یا نه؟ برای مثال یک مبلمان بزرگ و حجیم در یک فضای کوچک ناکارآمد خواهد بود و برعکس. همچنین یک مبلمان مناسب باید علاوه بر اینکه به لحاظ بودجه با شرایط مالی شما همخوانی داشته باشد باید از نظر سبک زندگی نیز مطابقت کامل با روش زندگی شما داشته باشد.

چند نمونه دکوراسیون داخلی منزل محبوب
در ادامه سعی داریم به بررسی چند نمونه دکوراسیون داخلی منزل بپردازیم و مزایا، معایب و محدودیت های هر یک را مورد بررسی قرار دهیم. دکوراسیون هایی که در ادامه مورد بررسی قرار خواهیم داد از مهم ترین و محبوب ترین سبک های رایج در دکوراسیون داخلی هستند.

دکوراسیون داخلی منزل ایرانی
ایرانی ها با توجه به اینکه سبک و سیاق منحصر به فردی در هنر و خلق آثار هنری نفیس و ارزشمندی را داشته اند در دکوراسیون داخلی نیز رویکرد منحصر به فرد خود را دارند. از مهم ترین ویژگی های دکوراسیون به سبک ایرانی ها توجه به آرامش و ایجاد احساس صمیمیت و آرامش در این سبک از چیدمان است. در این سبک عناصر کلیدی همچون فرش ایرانی، مبلمان کلاسیک، دیوارپوش های سبک سنتی، عناصر دکوری چوبی و ظروف کنده کاری به وفور استفاده می شوند. برای آشنایی بیشتر با این سبک بهتر است مقاله دکوراسیون ایرانی را نیز به طور کامل مطالعه کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی منزل مینیمال
در سبک دکوراسیون مینیمال هدف استفاده حداقلی از لوازم و تجهیزات به منظور در اختیار قرار دادن فضای خالی بیشتر است. به همین منظور سعی می شود تا حد امکان تنها لوازم ضروری و لوازمی که چندکاره هستند در اولویت قرار داده شوند. این سبک از چیدمان به این دلیل که بسیار ساده و کاربردی ست و هزینه اجرای آن مقرون به صرفه است مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. برای آشنایی با جزئیات این سبک محبوب توصیه می شود مقاله دکوراسیون مینیمال را نیز مطالعه کنید.

دکوراسیون داخلی کلاسیک
از دیگر سبک های رایج و محبوب در دکوراسیون داخلی می توان به سبک چیدمان کلاسیک اشاره کرد. سبک چیدمان کلاسیک سبکی متعلق به قرون 18 و 19 کشورهای غربی می باشد که با الهام از دکوراسیون رومیان شکل گرفته است. در این سبک از دکوراسیون پارامترهایی مثل نظم، تقارن، لوکس بودن، کارایی و هارمونی فضا بیش از سایر سبک ها مورد توجه قرار می گیرد. عناصر در این سبک همان گونه ای هستند که باید باشند و مانند سبک های مدرن از خلاقیت و خرق عادت خبری نیست. برای آشنایی با نحوه ایجاد یک دکوراسیون کلاسیک بی نقص مقاله دکوراسیون کلاسیک را مطالعه کنید.

دکوراسیون داخلی نئوکلاسیک
سبک دکوراسیون نئوکلاسیک یکی از آن سبک هایی ست که هرگز قدیمی نمی شود. این سبک ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک می باشد. دکوراسیون نئوکلاسیک مربوط به قرن 18 میلادی می باشد که در فرانسه و انگلستان رایج بوده است. این سبک از دکوراسیون با استفاده از عناصر ساده در رنگ های خنثی و اکسسوری های کلاسیک فضایی آرامش بخش ایجاد می کند که هرگز قدیمی و خسته کننده نخواهد شد. دکوراسیون نئوکلاسیک بدلیل سادگی در عین شکیل بودن همواره از سبک های محبوب در میان بسیاری از افراد و طراحان بوده است و بی راه نگفته ایم اگر آن را به عنوان یکی از زیباترین دکوراسیون داخلی منزل محسوب کنیم.

دکوراسیون داخلی فرانسوی
سبک دکوراسیون فرانسوی همزمان با سبک کلاسیک روی کار آمد و تبدیل به یکی از سبک های دکوراسیون معروف و محبوب در جهان شد. از مهم ترین ویژگی های این سبک می توان به استایل اشرافی آن اشاره کرد. البته این سبک این روزها اندکی حال و هوای مدرن به خود گرفته است. مبلمان لوکس، اکسسوری های خاص، مجمسه ها، لوازم دکوری مدرن و چشم گیر و لوسترهای لوکس و پرابهت همگی از عناصر اصلی این سبک به حساب می آیند. برای آشنایی بیشتر با این سبک از مقاله همه چیز در مورد دکوراسیون فرانسوی نیز بازدید کنید.

کدام سبک دکوراسیون داخلی را انتخاب کنیم؟
درست است که انتخاب نوع دکوراسیون داخلی تا حدودی سلیقه ای می باشد اما به یاد داشته باشید که ویژگی های فضایی که قرار است دکوراسیون داخلی آن را تغییر دهید بشدت بر انتخاب سبک دکوراسیون آن تأثیر خواهد داشت. به عنوان یک صاحب خانه هر شخصی دوست دارد همه چیز در بهترین حالت خود باشد. از آنجائیکه قرار است در فضای دکوراسیون طراحی شده برای مدت طولانی زندگی کنید هیچ اشتباهی بخشودنی نخواهد بود. اما چطور می توان این کار را به بهترین شکل انجام داد؟

هر فردی علائق و نیازمندی های خاص خود را دارد و این ویژگی باید در انتخاب سبک دکوراسیون داخلی نیز مد نظر قرار بگیرد. بهترین راه برای اینکه بدانید درواقع طرفدار کدام سبک هستید این است که اطلاعات خود را در مورد انواع سبک های رایج بالا ببرید. مهم ترین سبک های رایج در حال حاضر شامل سبک دکوراسیون کلاسیک، مدرن، مینیمال، نئوکلاسیک، امروزی، صنعتی، اسکاندیناوی، انتقالی، فرانسوی، بوهو، روستیک و شابی شیک می باشد. اینکه در مورد این سبک ها اطلاعات کافی داشته باشید می توانید در انتخاب سبک مورد علاقه یتان به شدت کمکتان کند.

نکته بعدی در انتخاب سبک دکوراسیون مورد نظر این است که شرایط منزل خود را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال دکوراسیون داخلی منزل کوچک با سبکی مشابه با منازل ویلایی انجام نخواهد شد. در منازل بسیار کوچک اغلب سبک های ساده تر و مدرن تر به کار گرفته می شوند. چراکه تأکید این سبک ها بر سادگی و استفاده حداقلی از لوازم است. البته می توان سبک ها را با توجه به شرایط ظاهری منزل با اندکی تغییر بومی سازی کرد. در ادامه به بررسی دو حالت عمده خواهیم پرداخت.

دکوراسیون مناسب خانه کوچک
یکی از سبک های بسیار مناسب برای منازل بسیار کوچک سبک مدرن و یا امروزی می باشد. این سبک ها به دلیل تأکید بالایی که بر سادگی و کارآمدی فضا دارند می توانند گزینه ایده آلی در این فضاها باشند. همچنین تأکید این سبک ها بر استفاده از رنگ های روشن می تواند فضا را دلبازتر جلوه دهد.

با این حال، اگر منزلتان کوچک و فاقد پنجره می باشد و به استفاده از سبک کلاسیک اصرار دارید می توانید از رنگ های بسیار روشن استفاده کنید. رنگ های روشن این قابلیت را دارند که فضا را بزرگتر و فراخ تر جلوه دهند. همچنین سعی کنید ابعاد وسایل را کوچکتر در نظر بگیرید. در این منازل استفاده از مبلمان بزرگ و حجیم به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

دکوراسیون مناسب خانه های بزرگ
انتخاب سبک دکوراسیون برای منازل بزرگ با محدودیت های کمتری همراه خواهد بود. درواقع در دسترس بودن فضای کافی باعث می شود بتوان انواع سبک های دکوراسیون را در منازل بزرگ اجرا کرد. اما با این حال عدم آگاهی در چیدمان منازل بزرگ نیز می تواند دردسرساز باشد. به عنوان مثال اجرای یک دکوراسیون خلوت و بسیار روشن در یک فضای بزرگ باعث می شود گرما و صمیمت لازم در فضا ایجاد نشود و درنتیجه فضا گسسته به نظر برسد. در فضاهای بزرگ ایجاد گرما، تفکیک فضاها و حفظ یکپارچگی در سبک از مهم ترین چالش هایی ست که باید مد نظر قرار بگیرد.

جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل 2022
سبک رترو دهه 70، اندکی از سبک رترو کافیست که فضای منزل را پاکیزه و آراسته جلوه دهد. نارنجی تیره، سبز تیره و سایر رنگ های گرم از رنگ های تشکیل دهنده این سبک هستند.

دکوراسیون طبیعی، استفاده افراطی از گل و گیاه یکی دیگر از رویکردهایی ست که در جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل 2022 دیده می شود. استفاده از انواع گلدان ها در بخش های مختلف یک دکوراسیون داخلی منزل می تواند فضا را به دکوراسیون های ژورنالی امروز نزدیک کند.

فضاهای چندکاربری، فضای تک کاربره دیگر خیلی قدیمی محسوب می شود. با کوچک شدن هر چه بیشتر منازل انتظار می رود فضاهای داخلی چند کاربردی باشند. به عنوان مثال استفاده از مبلمانی که می تواند تخت شود و یا میز تحریری که قابلیت تبدیل شدن به یک تابلو را دارد و همین طور استفاده از فضای عمودی نمونه هایی از عناصر چندکاربردی در دکوراسیون داخلی هستند.

دکوراسیون ذن، دکوراسیون zen یا همان سبک دکوراسیون ژاپنی با تمرکز بر دو رویکرد سادگی و آرامش بخش بودن فضای داخلی را شکل می دهد. کلمه ذن با مدیتیشن همراه است و دکوراسیون ذن به سبک مینیمال شباهت های زیادی دارد. چوب های روشن، خطوط منظم، و سطوح معلق از خصوصیات بارز این سبک هستند.

دکوراسیون هایتک، تکنولوژی در حال تبدیل شدن به مهم ترین بخش زندگی امروزی افراد شده است. این موضوع حتی در دکوراسیون منازل امروزی نیز تأثیر گذاشته است. این روزها صاحبان منازل به دنبال استفاده از سیستم هایی هستند که براحتی بتوان از طریق آنها دما، موزیک، چراغ ها و امنیت یک فضا را تأمین کرد.

دکوراسیون دارای گوشه های گرد، استفاده از مبلمان گرد نیز یکی دیگر از ترندهای سال 2022 می باشد. مبلمان دارای گوشه های گرد زنانه و ظریف هستند و از سوی دیگر از نظر فنگ شویی نیز گزینه های بهترین محسوب می شوند.

عناصر چرمی و بافت دار، در سال 2022 انتظار می رود پارچه ها سمت و سویی کلاسیک به خود بگیرند. به همین دلیل استفاده از انواع پارچه های چرم، جیر و بافت دار به کرات مشاهده می شود. مبلمان چرم یکی از مهم ترین عناصری هستند که استفاده از آنها بیش از هر دوره دیگر رواج یافته است. در کنار آن کاغذ دیواری بافت دار و انواع دیوارپوش هایی که به دلیل بافتدار بودن سه بعدی به نظر می رسند از ویژگی های رویکرد نوین در دکوراسیون است.

دکوراسیون بدون زمان، برخی از انواع سبک های دکوراسیون بسیار پر سر و صدا ظاهر می شوند و برای مدتی بر سر زبان ها می افتند اما پس از مدتی رو به افول می روند. در طرف مقابل انواع ساده تری از دکوراسیون وجود دارند که استفاده از آنها متعلق به زمان و مکان خاصی نیست. در جدیدترین دکوراسیون داخلی منزل 2022 مشاهده می شود انواع سبک های ساده تر که استفاده از آنها هرگز قدیمی نمی شود رو به افزایش است. به نظر می رسد سلیقه افراد روز به روز به سمت دکوراسیون ساده تر کشانده شده است.

7 اصل مهم در دکوراسیون داخلی
دکوراسیون داخلی منزل به طور کلی دارای 7 اصل اساسی می باشد که برای ایجاد تغییر در هر فضایی باید به آنها پایبند بود. این اصول عبارتند از:

بالانس، بالانس به معنی ایجاد هارمونی بصری در فضا از طریق اطمینان از این موضوع ست که اجزاء و عناصر به طور یکسان در همه بخش های فضا پخش شده اند. این کار از طریق روش های مختلف مثل اشکال، الگوها، رنگ ها و حتی تکسچر حاصل می شود. سه راه برای آن وجود دارد.1- روش سنتی متقارن، که اشیاء به صورت کاملاً متقارن در فضا چیده می شود. 2-بالانس نامتقارن، در نظر گرفتن نقطه کانونی به عنوان فوکال پوینت و قرار دادن عناصر به شکل نامتقارن در اطراف آن. 3- بالانس رادیکال، به معنی چیدن اشیاء در اطراف یک نقطه فوکال که همیشه دایره وار است؛ مثل یک میز ناهارخوری گرد یا یک لوستر.

یکپارچگی، این اصل بر ایجاد احساس یکپارچگی و همگنی در فضا تأکید دارد. این موضوع از طریق انتخاب رنگ ها، الگوها و تکسچرها اشاره دارد که به صورتی منظم و در فواصلی مشخص استفاده شده اند.

ریتم، مغز انسان به طور طبیعی به تکرار جذب می شود و بخوبی عناصر مشابه را تشخیص می دهد. به همین دلیل ریتم که به معنای ایجاد تکرار و تضاد در دکوراسیون است باعث جذابیت فضا می شود. مثلاً می توانید یک دیوار را سبز کنید و از همان رنگ برای کوسن ها استفاده کنید. در این مثال یک ریتم تکرار ایجاد کردیم. می توانید برای ایجاد جذابیت در دکوراسیون از ریتم جابه جایی استفاده کنید؛ یعنی دو عنصر را یکبار به صورت ترکیب ab داشته باشید و بار دیگر به صورت ترکیب ba در فضای دیگر استفاده کنید.

تأکید، این اصل بر این رویکرد استوار است که هر اتاق باید یک نقطه مرکزی یا به اصطلاح فوکال پوینت داشته باشد. حال این تأکید را می توان به وسیله استفاده از یک دست صندلی خاص، دیوارپوش با طرح جالب و یا حتی یک نقاشی ساده اما متفاوت ایجاد کرد.

تضاد، به معنای استفاده از دو و یا تعداد بیشتری عناصر متضاد در یک فضا می باشد. این اصل را می توان هم به وسیله استفاده از اشیا و هم رنگ های متضاد ایجاد کرد. البته استفاده از رنگ های متضاد می تواند ساده تر و کم هزینه تر باشد. مثال هایی از استفاده از اصل تضاد می تواند شامل خرید یک آینه گرد و یک میز کنسول مستطیلی اشاره کرد. همچنین خالی گذاشتن فضا بین دو بخشی که شامل تعداد زیادی عناصر می باشد همگی از کاربردهای این اصل می باشند.

نسبت ها، این اصل بر نسبت ها تأکید دارد. ابعاد و سایز عناصر در یک اتاق باید با یکدیگر هماهنگ باشد تا ترکیب آنها ظاهر زمخت و ناهمگونی پیدا نکند. مثلاً یک لوستر بزرگ نباید در منزلی که سقف کوتاهی دارد نصب شود.

جزئیات، طبق اصل جزئیات توجه به نکات ریز در چیدمان داخلی منزل نباید نادیده گرفته شود. توجه به طرح روی کوسن ها، دستگیره های کابینت، فریم های روی دیوار همگی جزئیاتی هستند که اگرچه بی اهمیت به نظر می رسند اما از نگاه یک طراح داخلی بسیار مهم بوده و می توانند فضای داخلی را جذابتر کنند.

کلام آخر

در این مطلب به بررسی جامع موضوع دکوراسیون داخلی منزل پرداختیم و سعی کردیم موضوعات مرتبط با این موضوع را افراد در هنگام طراحی دکوراسیون منزل با آن مواجه می شوند را مورد بررسی قرار دادیم. سؤالاتی از این قبیل که چه سبکی از دکوراسیون برای منزل من مناسب است؟ در هنگام چیدمان منزل به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم؟ و اینکه در سال های اخیر کدام سبک ها مورد توجه قرار گرفته اند در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت.

 

برچسب ها دکوراسیون داخلی ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 7
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 19
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 14
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 32
  • بازدید ماه : 70
  • بازدید سال : 356
  • بازدید کلی : 561